Nyelv: culture crane
 
Culture Crane
 
Culture Crane
carbon crane

Széleskörűen megmutatni az értékes előadásokat, egyedi élményt adni, a bevételből támogatni – ez az eSzínház Fesztivál

Dátum: 2022. 08. 25 12:54

Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője mesélt arról, hogy milyen céllal hozták létre az eSzínházat és a fesztivált.

Az eSzínházzal a nagyközönség javarészt a pandémia alatt találkozott – remek előadások költöztek a hazai és a világ sok egyéb pontjáról csatlakozó képernyőkre -, pedig Az Alapítvány a Magyar Színházakért már korábban is fontos küldetéssel tevékenykedett. Mesélj arról kérlek, hogy miért is született ez a kezdeményezés és hogyan lett az eSzínház.

Menjünk vissza az időben néhány évet, jóval a pandémia előttre, 2016-ba. Ugyanis ebben az évben jött létre az Alapítvány a Magyar Színházakért, vezető magyar színházigazgatók és társulatvezetők bevonásával. Az elgondolás az volt, hogy olyan szervezetet hozzunk létre, amely függetlenül a mindenkori kultúrpolitikától, a kőszínházakat és a független társulatokat képviseli, valamint ott segít, ahol a színházaknak szüksége van rá.

Az Alapítvány már 2016-ban azt fogalmazta meg elsőleges céljaként, hogy a kiemelkedő színházi előadásokat innovatív módon, fullHD minőségben rögzítse és juttassa el a széles közönséghez. Ennek megfelelően számos kultikus darabot vettünk fel az évek során, így létrejött egy jelentős jogtiszta videótár. Adta magát az ötlet: miért ne lehetne egy olyan online felület, ahol a vásárlók, a nézők nem filmeket, sorozatokat, hanem színházi előadásokat néznek meg? Így jött létre az eSzínház. A 2019-ben indult előkészítést és fejlesztést a koronavírus-járvány minden korábbinál időszerűbbé tette, hiszen a színházak bezárása felülírta a terveket. Így a színházakkal együtt az eSzínház csapata 2020 nyarán kialakította az első magyar színházi előadásokra specializálódott élő streaming platformot, és ezzel párhuzamosan dolgozott azon, hogy a már rögzített előadásoknak (azaz a video-on-demand szolgáltatásnak) is teret adjon. Ezzel egy olyan online kulturális tér jött létre, amely a film eszköztárával új minőségben képes átadni a színház élményét.

 

Legjobb férfi főszereplő – 2021: Pál András / MOLIÈRE – the passion / Radnóti Színház. Előadás fotó: Dömölky Dániel

 

Az misszióhoz újabb feladatot csatolt az élet, de nem álltatok meg ott. 2021-ben volt az első eSzínház Fesztivál. Mi inspirált, hogy legyen az ügynek egy csúcseseménye, egy megmérettetése is?

Az eSzínház Fesztivál célja a kezdetektől fogva hármas osztatú volt: egyrészről az elmúlt évek nehézségei, a COVID-dal sújtott évadok ellenére megmutatni a színházak értékes alkotásait, másrészt bemutatni, hogy az online vetítésre (streamre) adaptált előadások miképpen hoznak létre új látásmódot, új megközelítést, így biztosítva egyedi élményt a nézők számára. Harmadikként pedig az eSzínház Fesztivál a bevétel jelentős részét a színházak és társulatok részére fizeti meg, így támogatva munkájukat, működésüket.

Mit fogalmaztatok meg magatoknak a fesztivál előtt, mint teljesítendő célt, célokat?

Arra gondoltunk, hogy akkor lehet sikeres a fesztivál, ha az országból mindenhonnan érkeznek nevezések, úgy a kőszínházakból, mint a kisebb, sokszor független alkotó közösségektől. Örömmel jelenthetem, hogy ezt a célt sikerült elérni úgy 2021-ben, mind idén. Másik oldalról azt tűztük ki célul, hogy mindezzel értéket teremtsünk, és remek lenne, ha érdeklődéssel fogadnák a nézők, ha lenne kézzel fogható nézettsége az online előadásoknak. Eddig csak az első, tavalyi fesztivál eredményeiről számolhatok be: több mint 30 országból követték figyelemmel a fesztivált, több mint 500 bérletet adtunk el, és több ezren voltak kíváncsiak az előadásokra.

 

Legjobb gyermek- és ifjúsági előadás 2021 / Emma csöndje / Kolibri Színház. Előadás fotó: Albert Kinga

 

Milyen tapasztalatokat, tanulságokat hozott az első feszitvál? Egyáltalán, hogyan zajlik egy online fesztivál?

Az eSzínház Fesztivál szervezése tavasszal kezdődik, amikor meghatározzuk az adott év fesztiváljának céljait, időpontját és kiválasztásra, majd felkérésre kerülnek a zsűritagok. Ebben az időszakban keressük meg együttműködő partnereinket, és alakítjuk ki a kölcsönös szinergiákon alapuló partnerségeket. Május végén-június elejére elkészül minden olyan dokumentum, amely a fesztiválra való jelentkezéshez szükséges. Ezt követően meghirdetjük a fesztivált és megpróbálunk számos, elsősorban szakmai csatornán eljutni a színházakhoz, a társulatokhoz. A nevezési határidő minden évben július 15-e. Ezt követően formai és szakmai ellenőrzése következik a pályázatoknak, pályaműveknek, majd a szakmai zsűri megkezdi a munkáját. Erre az időszakra esik a fesztivál alatti színház szakmai beszélgetések előkészítése is. Augusztus már a célegyenest jelenti, IT fejlesztésekkel, árképzéssel, marketing és kommunikációs előkészületekkel és sorolhatnám. Augusztus utolsó hetében pedig rajt: indul az early bird jegy- és bérletértékesítés, a kommunikáció és már ország-világ láthatja, hogy milyen produkciók közül választhat majd a szeptember 16-án startoló fesztiválon. Ahol nem mellesleg nem csupán a zsűri értékel, de a közönség is szavaz és ad díjat!

Az idei fesztiválon változtattatok az elsőhöz képest, vagy hagyományként viszitek tovább a tavalyi elképzelést?

Az alapvetéseken, a megközelítésen és a lebonyolításon érdemében nem változtattunk, mert úgy a színházak, mint a nézők szerették az első Fesztivált. Természetesen voltak kisebb-nagyobb tanulságok, amelyekből tanultunk, és már máshogyan csinálunk idén.

A zsűri már augusztusban dolgozott, értékelt. Neked, mint zsűritagnak, milyen meglátásaid vannak az idei pályázott előadásokkal kapcsolatban?

Igen, a zsűri már megkezdte a munkát és valamikor szeptember elején jut majd döntésre. Ami az idei pályaműveket illeti, remek a felhozatal, igen sok az értékes, kiemelkedő minőségű előadás, így szerencsére nem lesz könnyű dolga a zsűrinek. Ami azt is jelenti, hogy a nézők számára várhatóan nagy élménnyel kecsegtet az idei fesztivál.

 

Legjobb női főszereplő – 2021: Kiss Mari / A rendes lányok csendben sírnak / Vígszínház. Fotó: Gordon Eszter

 

Aki szeretne részese lenni ennek a remek kulturális eseménynek, hogyan teheti azt meg?

A fesztivál előadásait bérlettel és egyedi jegyvásárlással is meg lehet nézni. Természetesen minden online történik, így a jegy valójában egy megtekintési jogosultság, amelyet a néző a fesztivál ideje alatt, azaz szeptember 16-a és 25 között szabadon, bármikor felhasználhat. Tekintettel arra, hogy két kategóriában láthatóak az előadások, így háromfajta bérlet közül választhatnak az érdeklődők: prózai előadások, gyerek- és ifjúsági előadások és teljes fesztivál bérlet. Illetve természetesen bármelyik produkcióra lehetőség van egyedi jogosultságot venni. Idén egyébként tizenkilenc előadás közül választhatnak az érdeklődők. Amint tavaly, úgy idén is lesz kedvezményes un. early bird bérletvásárlási időszak, továbbá hagyományt teremtve, idén is ingyenesen nézhetőek meg a színházszakmai (online) kerekasztal beszélgetések, amelyek a fesztivált kísérik.

Hogyan tovább? Hol látod az eSzínház, az online közvetítés jövőjét a kultúrafogyasztásban?

Úgy látjuk, hogy a streaming, az online közvetítések kezdik megtalálni a helyüket a mindennapi kultúra fogyasztásban. Mi, az eSzínházban eddig sem úgy tekintettünk a streamingre, mint valami átmenetire vagy helyettesítésre, hanem olyan lehetőségre, amely kiterjeszti a színházi élményt és kultúrát. És itt nem csupán a virtuális nézőtér adta előnyökre gondolok, hanem az új látásmódra, a színház egyfajta megújítására. Arról nem beszélve, hogy számos korlát (például geográfiai) továbbra is csak az online térben küzdhető le, továbbá azt látjuk, hogy a nézők kíváncsiak azokra a legendás darabokra, amelyeket csak így tudnak megnézni. Sőt, a színházkedvelők régóta vártak egy olyan platformra, ahol on-demand alapon és korlátok nélkül tudnak színházi előadások közül választani. Azt tapasztaljuk, hogy a színházaknak is számos előnyt jelent streaming, azaz a hibrid modell, amelyben egyszerre szolgálják ki a „lábon járó” nézőket, és azokat, akik valamely oknál fogva az otthonukból kapcsolódnak be a színházi élménybe. Végezetül, de nem utolsó sorban, jelentős szerepet látunk az oktatás, a dráma- és zenepedagógia területén, ahol az online közvetítések jelenthetik „a megoldást”.

 

Borítókép: Csillik Gábor